De schenking van Patagonia
"Earth is now our only shareholder"
-
Ongeveer 50 jaar na de oprichting van Patagonia, besloot Yvon Chouinard dat hij zijn bedrijf wilde schenken om het klimaat te redden. De aandelen zijn geschonken aan een stichting en een non-profitorganisatie welke de winst zullen gebruiken om klimaatopwarming te bestrijden en de natuur wereldwijd te beschermen.
In september 2022 kondigde Chouinard in een brief op de Patagonia website aan dat hij zijn bedrijf weggegeven had aan de aarde. Chouinard begon als vakman die voor zijn vrienden en zichzelf de beste klimbenodigdheden ontwikkelde en vervolgens ook over ging op kleding. Toen de gevolgen van de opwarming van de aarde zichtbaar werden en hij ook de bijdrage van zijn bedrijfje hieraan zag, besloot Chouinard om zijn bedrijf te gebruiken om de manier van zakendoen te veranderen. Door zelf het juiste te doen, konden ze wellicht klanten en andere bedrijven beïnvloeden om dit ook te doen.
Patagonia begon met het gebruiken van materialen die het milieu minder beschadigden en ze gaven ieder jaar 1% van de omzet weg. Hierna werden ze een gecertificeerde B Corp en een California Benefit Corporation. Om dit te blijven waarborgen zijn deze waarden ook opgenomen in het bedrijfshandvest. Het doel van Patagonia is sinds 2018:
"We doen zaken om onze planeet te redden."
Bij Patagonia deden ze hun uiterste best om de milieucrisis aan te pakken, maar helaas was dit nog niet voldoende. Ze gingen op zoek naar een manier om geld in de bestrijding van de klimaatcrisis te steken en ondertussen ook de waarden van het bedrijf in tact te houden en kwamen tot 2 opties. Optie 1 was het bedrijf verkopen en het geld doneren. Helaas was dit geen optie omdat er dan geen zekerheid was dat de nieuwe eigenaar de waarden van Patagonia zou behouden, evenals de banen van de huidige medewerkers. Optie 2 was om het bedrijf naar de beurs te brengen. Echter was dit een nog mindere optie omdat zelfs openbare bedrijven met goede bedoelingen onder te grote druk stonden om op korte termijn winst te maken ten koste van de vitaliteit en verantwoordelijkheid op lange termijn.
Omdat er dus geen goede optie was, creëerde Patagonia een eigen optie. In plaats van "openbaar" te gaan, gingen ze "doelgericht". De rijkdom die Patagonia creëert werd ingezet om de bron van alle rijkdom, de natuur, te beschermen.
100% van de aandelen met stemrecht van het bedrijf worden overgedragen aan het Patagonia Purpose Trust, dat is opgericht om de waarden van het bedrijf te beschermen. 100% van de aandelen zonder stemrecht zijn gegeven aan het Holdfast Collective, een non-profit die zich inzet voor het bestrijden van de milieucrisis en het verdedigen van de natuur. De financiering hiervan komt van Patagonia: Elk jaar wordt het geld dat er verdient wordt, na herinvestering in het bedrijf, uitgekeerd als dividend om de klimaatcrisis te helpen bestrijden.
Ruim 50 jaar geleden is Patagonia begonnen met verantwoord ondernemen en om ervoor te zorgen dat de planeet en het bedrijf nog eens 50 jaar langer kunnen bestaan, moet er alles aan gedaan worden om de aarde te beschermen. Bij Patagonia hebben zij dit gedaan door het bedrijf te schenken en terug te geven aan de aarde. Ondanks haar onmetelijkheid zijn de hulpbronnen van de aarde niet oneindig, en het is duidelijk dat we haar grenzen hebben overschreden. Maar ze is ook veerkrachtig.