Patagonia's ecologische voetafdruk
-
Over Patagonia
-
Het ontstaan van Patagonia
Het merk Patagonia is opgericht in de Amerikaanse staat Californië. Hier is het idee ontstaan om kleding en andere items op de markt te brengen om mee op avontuur te gaan. Patagonia is opgericht in het jaar 1973 door Yvon Chouinard. Ondertussen is het merk uitgegroeid tot een merk dat wereldwijd betekend staat om haar kwaliteit en comfort.
De kernwaarden van Patagonia
Patagonia heeft als doel om de wereld te verbeteren door het milieu en natuur aan te pakken. Met de verkoop van de producten onderneemt Patagonia verschillende activiteiten die de leefbaarheid een stuk beter maken. Daarnaast staat Patagonia voor kwaliteit, stijl en comfort. Deze drie kenmerken zijn goed terug te zien in de producten van het Amerikaanse merk.
-
Hoe zorgt Patagonia voor een verandering?
-
Sociale verantwoordelijkheid
Wereldwijd worden er veel mensen onder betaald voor hun werk in de kledingindustrie. Daarnaast voldoen veel bedrijven in deze sector niet aan de regels en veiligheidsnormen voor hun werknemers. Hierdoor maken veel medewerkers in deze industrie lange dagen en werken zij op een onveilige manier. Deze problemen blijven voorkomen zolang er niks veranderd in de fast fashion industrie. Om deze problemen aan te pakken heeft het merk Patagonia een sociaal verantwoordelijkheid programma opgericht. Patagonia zorgt dat zij zelf, maar ook haar leveranciers zich houden aan de hoogste normen voor de sociale zaken van iedere werknemer.
Materialen en milieu
Om de uitstoot te verminderen heeft Patagonia een programma ontwikkeld om haar verantwoordelijkheden te nemen betreft milieu en dierwelzijn. Zo is het dons dat wordt gebruikt bij het maken van de kleding 100% afkomstig van een betrouwbare bron. Daarnaast is het katoen dat wordt gebruikt volledig organisch gekweekt. Ook gebruikt het merk Patagonia veel stoffen en andere materialen die gerecycled zijn. Meer weten over hoe Patagonia aan recyclen doet? Klik dan hier!
Patagonia wereldwijd
Het merk Patagonia is transparant over het produceren en ontwikkelen van haar producten. Patagonia geeft de consument namelijk inzicht in het gehele proces, ook dat van haar leveranciers. Hierdoor weet iedereen op welke manier de items zijn gemaakt en op welke plek de productie heeft plaats gevonden.
Klimaatdoelen Patagonia
Patagonia vindt het klimaat belangrijk. Met de liefde voor de natuur speelt het klimaat een grote rol in het productieproces van Patagonia. Het bedrijf is een trendzetter op het gebied van duurzaam produceren. Daarnaast zijn zij bereid dit proces aan te passen om zo de CO2 uitstoot nog verder terug te dringen, om anderen te helpen van het gebruik van fossiele brandstoffen af te komen en om de natuur te beschermen. Patagonia neemt verantwoordelijkheid voor het gehele productieproces. Patagonia kijkt vooruit.
Geen virgin petroleumvezels meer in 2025
Patagonia is al lange tijd bezig met het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Zo produceert het bedrijf producten met lagere impact op het milieu. Helemaal stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen is nog niet gelukt. In 2025 zullen zij enkel gebruik maken van voorkeursmaterialen; biologisch katoen en gerecycled polyester en nylon. Hiermee zal de CO2 uitstoot van Patagonia met 15 procent verminderen. Dit kan met behulp van deze materialen:
Netplus-materiaal bestaat voor 100% uit gerecyclede afgedankte visnetten uit Zuid-Afrika
Sinds 1966 wordt alleen nog maar biologisch katoen gebruikt.
Neopreenrubber is in 2016 vervangen door natuurlijk rubber, hierdoor is het gebruik van op aardolie gebaseerde materialen met 85% verminderd.
Environmental Profit & Loss
Met deze maatstaf worden de koolstof-, water- en afvalkosten berekend. Hiermee houdt Patagonia zijn verantwoordelijkheid tegenover u en tegenover onze planeet. Met de EP & L maatstaf kunnen zij hun keuzes heroverwegen. Is een product de milieukosten wel waard? Kunnen er zinvolle verbeteringen worden gemaakt? Zo stoppen zij met het produceren van een product, totdat de impact wordt verminderd.
De klimaatcrisis eist meer
Alleen het transformeren van Patagonia is niet genoeg, er moet meer gebeuren. Zo helpt het bedrijf bij geleide inspanningen om fossiel vrij te worden en staat klimaatverandering centraal met systeemveranderingen. Daarnaast ondersteunen zij iedere tak in het productieproces om zo duurzaam mogelijk te produceren en daar investeren zij in. Patagonia kijkt vooruit.
Ryan Gellert, CEO van Patagonië
“De klimaatcrisis vormt een existentiële dreiging; als we onze rotzooi niet opruimen, zijn we verleden tijd. Het bedrijfsleven speelt een rol, maar het is slechts één hefboom. We moeten alle middelen gebruiken die tot onze beschikking staan om een veiligere, meer rechtvaardige toekomst veilig te stellen.”